Katter och internet
Alla som är vana användare av internet vet säkert om det fantastiskt underliga fenomenet om katter och internet. Det är svårt att säga riktigt varför detta först blev ett fenomen överhuvudtaget, men idag är det helt enkelt ett faktum att internet har tagit vår relation till katter till helt nya höjder.
Videos och bilder på vanliga huskatter verkar finnas överallt på nätet idag. Går man tillbaka i tiden i ett försök att förstå sig på detta kan man bland annat säga att den första kattvideon som någonsin blev uppladdad till Youtube var faktiskt Youtubes medgrundare, Steve Chen, som 2005 lade upp en video på sin egen katt, Pyjamas, när den lekte med ett snöre. Året därpå såg vi den första kattvideo som gick viral. Den videon hette “Puppy vs Cat” och kan ses nedan. Videon har nu över 16 miljoner visningar.
Året efter denna video dök upp uppstod ännu en milstolpe i katternas internet när Eric Nakagawa och Kari Unebasami startade sajten I Can Has Cheezburger där de delade roliga bilder på katter och startade fenomenet LOLcats där folk delade bilder på katter med överliggande text av alla möjliga slag, oftast med ett smågulligt och grammatiskt inkorrekt sätt att uttrycka sig. Men katter nöjde sig inte bara med att vara i bild- eller videoformat på nätet.
Fascinationen med dem gav även upphov till många andra former av media, och även om vi har sett serietidningar, filmer och tv-serier med katter i huvudrollen sedan tidigare hade internetkatterna gett ett helt nytt liv till dem. Spelvärlden var heller inte sen med att använda katter som fokus och de kunde dyka upp på de mest osannolika platserna. Katter blev ett sådant kulturellt fenomen att de tog sig långt utanför internetkulturer och började bli viktiga i även mer akademiska sammanhang. 2015 öppnade en utställning på Museum of the Moving Image i New York kallad “How Cats Took Over The Internet” där man tittade just på hur katterna nådde sin dåvarande internetberömmelse och varför folk gillade dem så mycket.
Ett flertal individuella katter har fångat en stor del av internets uppmärksamhet, som Grumpy Cat, Lil Bub och Maru, och har haft en betydelsefull inverkan på sina ägares liv. Ägaren av Grumpy Cat, Tabatha Bundesen, fick så många erbjudanden från så många olika håll bara dagar efter att Grumpy Cat dök upp i sociala medier att hon kunde säga upp sig från sitt jobb som servitris och hade bara efter två år genererat mer än 100 miljoner dollar från Grumpy Cats framträdanden och andra antaganden. Trots hur snabbt internet normalt sett tappar intresset av ett ämne så fort nästa dyker upp, finns det inga trender på att katter kommer lämna sin plats som internets okrönta kungar och drottningar.